Koolhydraten wat zijn het?

Koolhydraten zijn een brandstof voor het lichaam. Ons lichaam heeft dagelijks voldoende brandstof
nodig om goed te kunnen functioneren. Veel voeding heeft een bepaalde hoeveelheid koolhydraten verdeeld in enkelvoudige koolhydraten en/of complexe koolhydraten. Deze worden ook wel snelle en langzame koolhydraten genoemd.

Langzame koolhydraten

Deze koolhydraten bevatten veel voedingsvezels. Veel volkoren producten bevatten langzame/complexe koolhydraten waardoor je suikerspiegel niet snel stijgt.
Deze worden langzaam in het bloed opgenomen. Producten met langzame koolhydraten zijn o.a.
volkorenbrood, havermout, meergranen producten, wortels , appels, peren, komkommers etc.

Het beste is om veel producten te eten die langzame koolhydraten bevatten.
Deze koolhydraten worden langzaam omgezet in suikers waardoor het bloedsuikerspiegel
niet zo snel stijgt dan bij snelle koolhydraten. Hierdoor krijgt je bijvoorbeeld niet zo snel een middagdip.

 Snelle koolhydraten

Deze koolhydraten doen het bloedsuikerspiegel snel stijgen. Vaak worden producten met snelle koolhydraten als tussendoortje gegeten waardoor je suikerspiegel snel stijgt en daardoor je ook snel weer even fit en helder voelt.
Dit is echter weer snel voorbij. Het suikerspiegel daalt namelijk ook weer snel.snelle koolhydraten

Ook is het belangrijk om te weten dat snelle koolhydraten eerst als vet worden opgeslagen!
Je lichaam heeft niet voldoende tijd om deze te verbranden. Het voordeel van een koolhydraatarme dieet is dat je dus eerder vet zal verliezen en daardoor al kilo’s gaat kwijt raken. Het is dus belangrijk om snelle koolhydraten zoveel mogelijk te vermijden. Deze koolhydraten zitten vooral in
chocolade, diverse snoep, koek, frisdranken etc..

Wil je koolhydraten vermijden?

Koolhydraten spelen dus een wezenlijke rol in een dieetprogramma.
Het belangrijke stuk op mentaal vlak wordt vaak ernstig onderschat.

Daarom is dit DIEET PLAN uniek en raden wij je aan dit in ieder geval bekeken te hebben.

Bekijk HIER of jij het mentaal aankunt om koolhydraten te vermijden.

Tags: , , ,
Previous Post

Koolhydraatarm dieetlijst maken?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *